اطلاعیه سایت
هر شرکتی پس از ثبت ممکن است دچار تغییرات زیادی شود. از تغییر آدرس تا تغییر هیأت مدیره یا زمینه فعالیت شرکت همگی تغییراتی هستند که ممکن است برای شرکت ها اتفاق بیفتند. از لحاظ قانونی تغییرات شرکت باید ثبت شود. تنظیم صورتجلسه تغییرات و ثبت تغییرات شرکت با عطف به مدارک و اسناد لازم، می تواند از طریق مشاور حقوقی شرکت یا وکیل امور ثبتی انجام پذیرد.
تقسیم بندی تغییرات شرکت
تغییرات شرکت شامل موارد زیر است:
- انحلال شرکت
- تغییر در سرمایه شرکت
- تغییر در شرکا (افزایش یا کاهش)
- تغییر در اسامی شرکا
- عوض شدن موضوع فعالیت شرکت
- تغییر در نشانی و آدرس شرکت
- تغییر در دارندگان حق امضا. حق امضا می تواند منحصر به یک نفر و متعلق به تمام شرکا باشد
- تغییر در سهام شرکت (با نام و بی نام)
- انتقال سهام در شرکت های سهامی خاص
- تغییرات در موارد اساسنامه شرکت
- تنظیم و تصویب تراز سود و زیان
- تصمیمات درباره بیلان مالی و تصویب آن
- انتخاب بازرسان یا تمدید آنها
- تغییر در اعضای هیأت مدیره
- تعیین سمت اعضای هیأت مدیره
- تغییر در حق امضا
لازم به ذکر است هر یک از موارد بالا، نیاز به یک صورتجلسه تغییرات مجزا دارد.
مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت
- روزنامه رسمی تأسیس شرکت
- آگهی آخرین تغییرات
- مدارک شناسایی سهامداران، اعضای هیات مدیره، اعضای جلسه تغییرات و مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره شرکت
نقش وکیل امور ثبتی در ثبت تغییرات شرکت ها
تنظیم صورتجلسات تغییرات شرکت به نحوی که مورد تأیید سازمان ثبت شرکت ها قرار بگیرد، امری تخصصی می باشد. از طرفی در صورتی که صورتجلیه تغییرات شرکتها سه بار توسط سازمان رد شود، امکان ارائه صورتجلسه جدید تا یک سال از شرکت ثبت شده و شرکت با مسائل قانونی و حقوقی زیادی مواجه می شود. لذا بهتر است وکالت امور ثبتی شرکت را به افراد باتجربه در زمینه امور حقوقی شرکت ها بسپارید. تنظیم صورتجلسه تغییرات، تهیه اظهارنامه، گردآوری و تکمیل مدارک و ارسال آن ها به سازمان ثبت شرکت ها، در زمره وظایف وکالت امور ثبتی می باشد.