خانه » مقالات حقوقی » مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم کلاهبرداری

مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم کلاهبرداری

ضرر و زیان ناشی از جرم کلاهبرداری یکی از موارد شایع در پرونده ای های مختلف قضایی است. اما باید توجه داشت  که نحوه اثبات ضرر و زیان ناشی کلاهبرداری می تواند با جرائم دیگر متفاوت باشد یعنی اولا باید مال یا حقی از شاکی خصوصی در جریان یک معامله به شکل ناصواب و فریبکارانه غصب شده باشد و فرد متضرر در اثر فریب با رضایت اموال و دارایی های خود را در اختیار دیگران قرار داده باشد.

چگونگی شکایت برای مطالبه ضرر و زیان ناشی از کلاهبرداری مثل بقیه پرونده ای قضایی است یعنی ابتدا باید در شعب مختلف مراجع قضایی یک دادخواست اولیه تنظیم شده سپس ادله و مدارک لازم برای درج و پیوست به پرونده ارایه شود تا پس از بررسی های لازم و طی روند قانونی  قاضی مربوطه حکم صادر کند.

نحوه محاسبه ضرر و زیان ناشی از جرم کلاهبرداری به این شکل است که فرد خواهان یا شاکی اموال و دارایی های خود را در جریان کلاهبرداری و یا رفتار ناصواب از دست داده باشد. در این شرایط فرد خواهان برای باز پس گیری اموال خود به مراجع قضایی مراجعه می کند.

اگر مدارک و ادله فرد شاکی کامل باشد حکم رد مال به نفع او صادر می شود. در این شرایط خواهان می تواند در صورت تمایل غبن یا آسیب های معنوی را که در جریان کلاهبرداری برایش حادث شده است از فرد متهم یا متهمان طلب نماید.

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است