خانه » مقالات حقوقی » تغییر کاربری در اراضی کشاورزی

تغییر کاربری در اراضی کشاورزی

مراحل نحوه رسیدگی به درخواست تغییر کاربری

  • تغییر کاربری در اراضی کشاورزی و باغ ها در خارج از محدوده شهری و یا شهرک ها، شخص متقاضی یا ورثه یا وکیل وی، بایستی درخواست کتبی خود را به همراه مدارک و اسناد مرتبط، به دبیرخانه کمیسیون مستقر در سازمان کشاورزی استان مربوطه، تحویل دهد.
  • کمیسیون مربوطه درخواست های مذکور را در صورتی که لازم باشد، بعد از اخذ نظر کارشناسانه دستگاه های اجرایی مربوطه به عنوان مثال شهرداری، بررسی می کند. پس از آن، در طی دو ماه از تاریخ ثبت درخواست در دبیرخانه، با توجه به رای اکثر اعضا، در مورد درخواست مربوطه تصمیمی می گیرد. تصمیم گرفته شده بلافاصه به شخص متقاضی یا جانشین وی، ابلاغ می گردد.
  • در صورت موافقت کمیسیون با درخواست شخص متقاضی در خصوص تغییر کاربری زمین زراعی به مسکونی، شخص متقاضی باید با به همراه داشتن نقشه و مشخصات کامل ملک به جهت این که قیمت به روز زمین یا باغ تعیین گردد و برای کاربری جدید یعنی کاربری مسکونی، به اداره ی کل امور اقتصادی و دارایی استان مربوطه، اعلام گردد.
  • در مرحله آخر، بعد از صدور گواهی، مبنی به پرداخت هشتاد درصد ارزش به روز اراضی کشاورزی و باغات، مجوز تغییر کاربری، صادر می گردد.
    • در صورتی که مدارک شخص متقاضی تکمیل باشد؛ سازمان جهاد کشاورزی وظیفه دارد حداکثر در طی دو ماه از تاریخ ثبت تقاضا و یا استعلام شخص متقاضی، اقداماتی نسبت به صدور پاسخ که می تواند شامل مواردی چون  تکمیل پرونده، عدم امکان اجرای طرح، گرفتن استعلام های مربوطه و لازم و … نماید.
    • در صورتی که مدارک شخص متقاضی تکمیل نباشد؛ از سمت شخص متقاضی، در طی یک ماه از تاریخی که درخواست ثبت شده است، پرونده از دستور کار کمسیون مربوطه خارج می گردد.

    موضوع حسب نوبت، پس از تکمیل نبودن پرونده در دستور کار کمسیون مربوطه قرار می گیرد.

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است