اطلاعیه سایت
بسیاری از هموطنان عزیز ما ممکن است با مساله مفقود شدن سند ملک خود به دلایل مختلف همچون آتش سوزی ، سرقت و … مواجه شوند و در صدد باشند از اداره ثبت اسناد و املاک درخواست المثنی سند نمایند . در این پست تحت عنوان ” مفقود شدن سند ملک و تشریفات درخواست المثنی ” با زبانی ساده به بررسی موضوع گم شدن سند یا مفقود شدن سند پرداخته و نحوه درخواست المثنی سند ملک را بیان می کنیم .
مفقود شدن سند ملک و تشریفات درخواست المثنی
از اداره ثبت اسناد و املاک کشور
زمانی که سند مالکیتی از بین برود ( مفقود شدن سند ) مثلا دچار حریق شود و اثری از آن باقی نماند یا گم شود ( گم شدن سند ) مالک می تواند از اداره ثبت محل وقوع ملک تقاضای صدور سند مالکیت المثنی نماید در این صورت برطبق تبصره یک ماده ۱۲۰ آئین نامه قانون ثبت مصوب بهمن ۵۳ بشرح ذیل عمل می شود :
نحوه گرفتن سند المثنی ملک در اداره ثبت
– در فرض گم شدن سند و قصد گرفتن سند المثنی ، مالک بایستی تقاضای صدور المثنی سند را همراه با دو برگ فرم استشهادیه تکمیل شده ای که نمونه آن را از ثبت محل دریافت می دارد ضمن اعلام طریق از بین رفتن یا گم شدن سند به ثبت محل تسلیم دارد .( مانند سوختن سند ، سرقت سند ، گم شدن سند و … )
تذکر ۱ : فرم استشهاد گم شدن سند حداقل باید به امضاء ۳ نفر گواه رسیده و هویت و امضاء آنها را کلانتری یا ژاندارمری یا دفاتر اسناد رسمی گواهی نموده باشد مسئول اداره پس از دستور ثبت درخواست المثنی سند در دفتر اندیکاتور آن را جهت ضمیمه نمودن به پرونده و اقدام بترتیب به بایگانی و دفتر املاک ارجاع می نماید .
تقاضای گرفتن سند المثنی به همراه ضمائم پس از ثبت در دفتر اندیکاتور به بایگانی ارسال و در آن جا پرونده مربوط از ردیف خود خارج و همراه با تقاضا جهت اقدام به دفتر املاک ارسال می شود .
متصدی دفتر املاک پرونده گم شدن سند را بررسی و بخشنامه ای مبنی بر اعلام فقدان سند مالکیت ( گم شدن سند ) خطاب به دفاتر اسناد رسمی تابعه تهیه می نماید در این بخشنامه ادعای متقاضی گم شدن سند مبنی بر چگونگی گم شدن سند مالکیت و مشخصات ملک و نام آخرین مالک بایستی قید شود .
بخشنامه پس از امضاء مسئول اداره و درج شماره بر آن به وسیله متصدی دفتر اندیکاتور به دفاتر اسناد رسمی تابعه ارسال می گردد .
درصورتیکه مالک ملکی که ادعای گم شدن سند دارد و قصد گرفتن سند المثنی را دنبال می کند ، ادعا کند بهاء ملک او کمتر از حد نصاب لازم برای انتشار آگهی است ( در حال حاضر ۰۰۰‚۵۰۰ ریال ) مسئول اداره دستور ارزیابی ملک را صادر می نماید .
موسسه حقوقی بین المللی اریکه عدل – استفاده از مطالب این سایت با درج منبع بلامانع است.
در روند درخواست گرفتن سند المثنی به دلیل گم شدن سند ، بدیهی است چنانچه ملک خارج از شعاع ۳۰ کیلومتر بوده و فوق العاده ماموریت و هزینه سفر به نقشه بردار ارزیاب تعلق گیرد متقاضی صدور المثنی سند بایستی آن را پرداخت نماید که در این صورت پرونده به حسابداری ارسال و متصدی حسابداری فوق العاده نقشه بردار ارزیاب را وفق مقررات محاسبه و قبض سپرده را صادر و جهت تودیع در بانک به متقاضی تسلیم می دارد و او پس از تودیع در بانک نسخ مربوطه را به ثبت اعاده تا ضمیمه پرونده شود .
سپس نقشه بردار ارزیاب همراه متقاضی صدور سند المثنی به محل وقوع ملک عزیمت و پس از بازدید از ملک آن را بر مبنای قیمت منطقه ای ارزیابی و در پایان ماموریت گزارش ارزیابی را به مسئول اداره ارائه می نماید .
گزارش ارزیاب در خصوص ملکی که سند آن مفقود شده ، حسب دستور مسئول اداره ثبت دفتر اندیکاتور شده سپس در صورتیکه ارزش ملک بیش از ۰۰۰‚۵۰۰ ریال تعیین شده باشد پرونده جهت محاسبه و اخذ حق الدرج آگهی و نیز پرداخت فوق العاده ماموریت نقشه بردار ارزیاب به حسابداری ارجاع می شود .
متصدی حسابداری هزینه حق الدرج آگهی گم شدن سند را محاسبه و قبض لازم را صادر و جهت تودیع در بانک به متقاضی صدور سند المثنی تسلیم و او هزینه حق الدرج را در بانک ملی که حساب سپرده ثبت در آن مفتوح است تودیع و نسخ لازم را به حسابداری اعاده می نماید تا ضمیمه پرونده شود ، ضمنا فوق العاده ماموریت نقشه بردار ارزیاب نیز حسب دستور مسئول اداره پرداخت می گردد .
سپس پرونده گم شدن سند ملک ، جهت تهیه آگهی فقدان سند مالکیت به دفتر املاک ارسال می گردد .
متصدی دفتر املاک با ملاحظه محتویات پرونده درخواست صدور سند المثنی و ثبت دفتر املاک آگهی گم شدن سند مالکیت را تهیه می نماید در این آگهی بایستی مشخصات کامل مالک شماره پلاک و محل وقوع ملک و نحوه مفقود شدن سند مالکیت و معاملاتی که در سند مالکیت ثبت شده قید گردد .
آگهی پس از امضاء مسئول اداره و درج شماره بر آن وسیله متصدی دفتر اندیکاتور جهت چاپ در یکی از روزنامه های محلی یا کثیرالانتشار به اداره ارشاد اسلامی محل ارسال می شود .
تذکر : آگهی مفقود شدن سند در دو نوبت به فاصله ای که کمتر از ده روز نباشد بایستی در روزنامه چاپ شود و در آن قید گردد که پس از انتشار نوبت دوم ظرف ده روز چنانچه کسی اعتراضی داشته باشد می تواند به ثبت محل اعلام دارد و با انقضاء مهلت و عدم وصول اعتراض سند مالکیت المثنی صادر خواهد شد .
پس از ارسال آگهی به اداره ارشاد اسلامی محل پرونده مفقود شدن سند و جهت ضبط به بایگانی ارسال و زمان مراجعه بعدی متقاضی تعیین و به او اعلام می گردد .
بعد از وصول روزنامه حاوی آگهی چاپ شده در آن و تطبیق آن با پیش نویس وسیله متصدی دفتر املاک درصورتیکه اشتباهی در چاپ آن واقع نشده باشد مراتب صحت انتشار آگهی گواهی و همراه با پرونده جهت ضبط تا انقضاء زمان اعتراض به بایگانی اعاده می شود .
پس از انقضاء زمان واخواهی و عدم وصول اعتراض و مراجعه متقاضی پرونده وسیله بایگانی به دفتر املاک ارسال می شود متصدی دفتر املاک پرونده را بررسی و پس از گواهی متصدی دفتر بازداشتی مبنی بر عدم بازداشت مسئول مربوطه دستور تحریر سند مالکیت المثنی را صادر می نماید .
آنگاه پرونده جهت پرداخت بهاء دفترچه سند مالکیت به حسابداری ارسال و در آنجا متصدی حسابداری بهاء دفترچه سند را به شرحی که در مباحث قبل بدان اشاره رفت دریافت و پرونده را همراه با نسخه قبض مبنی بر وصول بهاء سند مالکیت به دفتر املاک می فرستد .
سپس متصدی دفتر املاک سند مالکیت المثنی را تحریر و بخشنامه لازم مبنی بر صدور سند مالکیت المثنی را خطاب به دفاتر اسناد رسمی تابعه صادر و مراتب را در ستون ملاحظات دفتر املاک و پیش نویس سند مالکیت اولیه قید می نماید .
آنگاه مسئول مربوطه سند مالکیت تحریر شده و بخشنامه و مراتب قید شده در دفتر املاک را امضاء می نماید و بخشنامه پس از درج شماره بر آن وسیله متصدی دفتر اندیکاتور به دفاتر اسناد رسمی تابعه ارسال می گردد .
در خاتمه پرونده جهت تسلیم سند به بایگانی ارسال و در آنجا ابتدا سند نخ کشی و پلمپ و پس از ثبت در دفتر تسلیم سند ضمن احراز هویت متقاضی که معمولا با ملاحظه شناسنامه او تحقق می پذیرد در قبال اخذ رسید در دفتر تسلیم سند و پیش نویس سند مالکیت اولیه، به او تسلیم و پرونده در ردیف خود ضبط می شود .