اطلاعیه سایت
كارگراني كه ازطرف كارفرما اخراج ميشوند و يا قرارداد آنها خاتمه پيدا ميكند تا چه زماني حق شكايت از كارفرما را نسبت به دريافت مطالبات خود نظير (عيدي و پاداش، سنوات، حق اولاد، بن و مسكن) را از طريق اداره كار خواهند داشت؟
✅ پاسخ
در خصوص مدت زمان شكايت كارگران از كارفرمايان بابت مطالبه حقوق و مزاياي پرداخت نشده و همچنين بيمه معوقه، باتوجه به اینکه اينگونه دعاوي مشمول مرور زمان نمیشوند، هیچگونه محدودیت زمانی برای اقامه دعوی وجود ندارد. و در هر زمان، كارگر و حتي بعد از فوت كارگر وراث قانوني وي ميتوانند عليه كارفرما اقامه دعوي نمايند.
اقداماتی که باید برای شکایت از کارفرما انجام داد
شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود را پیدا کنید. (مرکز بیمه تامین اجتماعی شما ارتباط مستقیمی با اداره کار و امور اجتماعی دارد) سپس از همین طریق شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا خواهید کرد.
به اداره کار مربوطه بروید و از واحد ارجاع آن یک نامه برای شعبه بیمه گذارتان بگیرید. (دریافت نامه خیلی مهم است)
نامه را بگیرید و به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که شما از انجا ثبت نام بیمه را انجام دادید بروید و مرحله به مرحله سوابق بیمه خود را جمع اوری کنید. (جمعا یه ۲-۳ ساعتی زمان میبرد چون مراجعه کننده ممکن است زیاد باشد)
سوابق را به اداره کار ببرید، واحد ارجاع بروید، فرمهای دادخواست را دریافت کنید این فرم حاوی پرسش اطلاعات شخصی شما، محل کار و دلایل تنظیم دادخواست را نمایش میدهد که شما در پایین آن علت دادخواست یا شرح دادخواست را مینویسید.
اداره کار نامه ای را با توجه به دادخواست شما به عنوان نامه سازش میدهد و از شما میخواهد که انرا به کارفرما بدهید تا در جلسه سازش که معمولاً ۲ هفته زمان میبرد تا برگزار شود، بدهید تا آنها در جریان کار قرار بگیرند.
جلسه سازش در همان اداره کار انجام میشود و دو طرف دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارگر ابراز میکنند و اگر به نتیجه برسند، دامنه شکایت به پایان میرسد و اما اگر به هر دلیلی مثلاً کارفرما به جلسه سازش نیامد یا اینکه سازشی حاصل نشد کار به جلسه تشخیص میرسد.
جلسه تشخیص معمولا به فاصله دو هفته بعد از جلسه سازش صورت میگیرد، نامه تشخیص به کارگر و کارفرما توسط اداره کار ابلاغ میشود. در جلسه تشخیص رای که کارشناسان در جلسه سازش صادر کرده اند به ۲ طرف ابلاغ میشود، اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند، به جلسه حل اختلاف پرونده ارجاع میشود.
جلسه حل اختلاف آخرین جلسه ارائه شکایت در اداره کار است، دو طرف حاضر و مدارک و اسناد خود را در رابطه با پرونده مطرح میکنند. سپس رای نهایی صادر میشود.