خانه » مقالات حقوقی » ابطال سند

ابطال سند

فروش مال غیر به این صورت است که یک شخص برای فروش مالی که مالک آن نمی باشد اقدام کرده و آن را به شخص دیگری می فروشد. فروش مال غیر دارای حالات مختلفی می باشد و نحوه انتقال فروش هیچ تاثیری بر میزان جرم نخواهد گذاشت.

به عنوان مثال اگر شخصی، مالی که مالک آن نمی باشد با فردی تعویض کرده و در ازای آن محصولی دریافت کند، باز هم مرتکب جرم فروش مال غیر شده است.

در صورت عدم وجود سوء نیت، این عمل باز هم یک معامله فضولی محسوب می گردد اما شامل جرم فروش مال غیر نخواهد شد. در زمینه فروش مال غیر و معامله فضولی به شخصی که مالک اصلی مال فروخته شده باشد ”غیر” گفته شده و به فرد خریدار نیز ” اصیل ” می گویند. در این معاملات فرد فروشنده و خاطی نیز ” فضول” خطاب می گردد.

دادخواست ابطال سند در زمینه فروش مال غیر:

 

ابطال سند بدون درخواست و دادخواست مرتبط با آن در زمینه فروش مال غیر امکان پذیر نمی باشد. در نتیجه برای رسیدگی به این مسئله در زمینه فروش مال غیر، حتما باید دادخواست ابطال سند از سمت فرد شاکی به مراجع قضایی رسیده باشد. در غیر این صورت اقدامی برای این کار از سوی مراجع قضایی صورت نخواهد گرفت.

در نتیجه این نهاد ها تنها به اموری مثل مجازات کردن فرد مجرم بر طبق قانون مجازات اسلامی، رد مال و … خواهند پرداخت. در نتیجه دادخواست ابطال سند در این زمینه بسیار حائز اهمیت بوده و تصمیم و اقدامات دادگاه نیز بر اساس همین دادخواست تعیین خواهد شد.

فروش مال غیر منقول یا غیر منقول :‌

اگر مالی که به فروش رسیده باشد در لیست اموال منقول قرار بگیرد، دادگاه بر طبق قانون مجازات اسلامی حکم فرد مجرم را صادر کرده و حکم رد مال را نیز صاد می کند.

اما اگر موضوع انتقال مربوط به یک مال غیر منقول باشد، دادگاه علاوه بر صدور حکم مجازات فرد مجرم و رد مال، حکم به خلع ید نیز خواهد داد. به علاوه اگر این موضوع در زمینه انتقال با سند رسمی باشد، دادگاه می تواند حکم ابطال سند را نیز صادر کند.

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است