خانه » مقالات حقوقی » گواهی فوت

گواهی فوت

گواهی فوت چیست، هنگامی که فردی فوت می کند یکی از نخستین و مهمترین مدارکی که می بایست توسط وراث یا افراد مرتبط تهیه گردد، گواهی فوت می باشد. از نظر قانونی به طور کلی صدور گواهی فوت در صلاحیت سازمان ثبت احوال کشور می باشد.

در حال حاضر برای صدور این گواهی به دو شیوه حضوری و غیر حضوری می توان اقدام نمود. شیوه حضوری دریافت این گواهی مستلزم ارائه گواهی پزشک، به سازمان ثبت احوال و دریافت گواهی است. در مورد بسیاری از انواع مرگ و میر صدور گواهی فوت و جواز کفن منوط به ارائه نظر پزشکی قانونی در خصوص نحوه فوت و زمان دقیق آن می باشد.

در شیوه غیر حضوری بدون این که مراجعه به مکان خاصی الزامی باشد، می توان با مراجعه به سامانه اینترنتی ثبت احوال به نشانی www.death.sabteahval.ir نسبت به دریافت گواهی فوت اقدامات لازم را انجام داد. در نوشتار پیش رو ضمن ارائه شیوه های گوناگون دریافت گواهی برای فوت، برخی از مهمترین کاربردهای این گواهی را در حقوق ایران بررسی می کنیم.

مراحل دریافت گواهی فوت به شیوه غیر حضوری و آنلاین

برای دریافت گواهی فوت به شیوه غیر حضوری همانطور که اشاره شد، باید به سامانه اینترنتی ثبت احوال کشور مراجعه شود. پس از مراجعه به درگاه اینترنتی مذکور می بایست در فرم درخواست صدور گواهی فوت، فایل اسکن شده مدارک مورد نیاز بارگذاری گردد.

همچنین هزینه صدور گواهی باید با استفاده از کارت های اعتباری بانک های عضو شبکه ملی شتاب استفاده شود. پس از بارگذاری مدارک و تکمیل اطلاعات مورد نیاز در فرم درخواست و پرداخت هزینه صدور گواهی، گواهی صادر می شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی فوت

 

  • شناسنامه و کارت ملی شخص متوفی
  • شناسنامه یکی از نزدیکان او از قبیل والدین یا فرزند.
  • گواهی پزشک صلاحیتدار در مورد این که شخص به صورت غیر قابل بازگشتی فوت شده است.
  • تصویر متوفی

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است