خانه » مقالات حقوقی » اخذ گرید

اخذ گرید

گرید

سازمان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، شرکتها را در پنج شاخه مختلف اعم از پیمانکاری، مشاوره، انبوه سازی، انفورماتیک و طراحی و ساخت EPC رتبه بندی می کند، به این رتبه ها گرید گفته می شود و به فرآیند گرفتن آن اخذ رتبه گفته می باشد.

هدف از رتبه بندی شرکتها، سروسامان بخشیدن به نحوه برگزاری مناقصه های بزرگ است. در حقیقت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی با رتبه بندی شرکتها، سطح اعتبار و صلاحیت شرکتها را با یک پیمانه یکسان می سنجد و اعلام می کند و از طرف دیگر ارائه گواهی رتبه را لازمه مشارکت در مناقصه های بزرگ دولتی قلمداد کرده است.

بر این اساس نقش افراد سودجو در نحوه برگزاری مناقصه ها کمرنگ می شود و پروژه ها به دست حرفه ای ها می رسند. بنابراین رتبه بندی شرکتها، امری ضروری است. ما در این مقاله قرار است که شرایط تمدید و ارتقا رتبه بندی پیمانکاری و مشاور را بیان کنیم.

چگونه گرید شرکت بگیریم

شرکتهای پیمانکاری و مشاور به ترتیب در ۱۱ و ۹ رشته مختلف رتبه بندی می شوند. شرکتهای پیمانکاری در رشته های ابنیه و ساختمان، راه و ترابری، ارتباطات، کشاورزی، آب، نیرو، صنعت و معدن، نفت و گاز، تاسیسات و تجهیزات، کاوش های زمینی و مرمت آثار باستانی رتبه می شوند.

شرکتهای مشاور در رشته های راه و ترابری، معماری و شهرسازی، مهندسی آب، مطالعات کشاورزی، نفت و گاز، صنعت و معدن، پست و مخابرات، انرژی و گروه تخصصهای مشترک رتبه بندی می شوند.

محدوده رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری از ۱ تا ۵ و بازه رتبه بندی شرکتهای مشاور از ۱ تا ۳ است. رتبه ۱ به باکیفیت ترین شرکتهای پیمانکاری و مشاوره تعلق می گیرد. اما اگر شرکتهای پیمانکاری و مشاور دارای حداقل شرایط جهت اخذ رتبه باشند؛ به ترتیب رتبه های ۵ و ۳ را کسب خواهند کرد.

رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری و مشاور از طریق سامانه الکترونیکی ساجات انجام می گیرد یعنی شرکتها باید در سامانه نامبرده ثبتنام کنند و مدارک لازم برای اخذ رتبه را در این سامانه بارگزاری کنند تا پس از گذراندن از فیلترهای مختلف موفق به اخذ رتبه شوند.

پس از پشت سر گذاشتن مراحل تعیین شده که در ادامه می گوییم، رتبه شرکت اتخاذ می گردد. رتبه بندی شرکت ها علاوه بر اینکه در رشته های گوناگون نشان دهنده ی صلاحیت و توانایی شرکت ها است، امکان بستن قرارداد با سازمان ها و شرکت های دولتی را نیز فراهم می کند.

در صورتی که شرکت پیمانکاری دارید که رتبه ندارد، شرکت ها و سازمان های دولتی اجازه ندارند با شرکت شما همکاری داشته باشند. شرکت های پیمانکاری برای شرکت در مناقصات دولتی ملزم به داشتن گواهی صلاحیت پیمانکاری هستند.

شرایط  اخذ رتبه

در سال 1402

نخستین قدم ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها می باشد سپس :

  • حداقل ۲/۳ اعضاء هیئت مدیره شرکت باید لیسانس فنی و مهندسی داشته باشند.

برای اخذ رتبه 5 در یک شاخه باید 600 امتیاز کسب کرد و برای دو شاخه 700 امتیاز که شرایط امتیاز به این صورت است:

مدرک لیسانس 250 امتیاز، هر سال بیمه 20 امتیاز

پس دو حالت می توان رتبه برای شرکت گرفت

  • حالت اول: شرکت دارای دو نیروی مهندس با 3 سال سابقه بیمه از شرکت رتبه دار باشد فقط می تواند در یک رشته تقاضای رتبه دهد .
  • حالت دوم: شرکت دارای دو نیروی مهندس هر کدام با 5 سال سابقه بیمه از شرکت رتبه دار باشد می تواند در دو رشته مختلف تقاضا دهد.

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است