خانه » مقالات حقوقی » اجراییه چک از طریق اداره ثبت

اجراییه چک از طریق اداره ثبت

 درخواست صدور اجرائیه چک از اداره ثبت

ابتدا می بایست به دفتر اسناد رسمی (دفترخانه) مراجعه کنید و تقاضای صدور اجراییه را ثبت نمایید . سپس این درخواست، به اداره ثبت (واحد اجرای اسناد رسمی) ارسال می گردد .در این روش اصل چک گرفته میشود و به جای آن رسید داده می شود و  فقط می توانید علیه صادر کننده چک اقدام کنید . بنابراین اگر چک شما ضامن یا ظهرنویس دارد و میخواهید علیه آنها هم اقدام کنید شاید اقدام از طریق اجرای اداره ثبت روش مفیدی برای شما نباشد .ذکر این نکته هم مفید است که در صورتیکه از این روش اقدام کنید ، می توانید همزمان نسبت به سایر مسئولین چک و یا خسارت تاخیر تادیه از طریق روش سوم معرفی شده در این مقاله ، دادخواست طرح کنید .

پس از صدور اجرائیه و ابلاغ به صادر کننده چک ، با درخواست شما، بدهکار را ممنوع الخروج میکنند . همچنین میتوانید با استعلام های سه گانه از بانک مرکزی ، پلیس راهور و سازمان ثبت اسناد و املاک  و سایر استعلام ها ، دارایی های بدهکار را شناسایی و توقیف کنید. در صورتیکه بدهکار چک ، اموالی داشته باشد ، توقیف میشود و پس از تعیین قیمت توسط کارشناس ، به مزایده عمومی گذاشته می شود . هر شخصی از جمله بدهکار و طلبکار می تواند در مزایده شرکت کند و  با پرداخت بالاترین قیمت ، مال توقیف شده را بخرد.

در عمل پیگیری چک از طریق اداره اجرای اسناد رسمی اداره ثبت سه مزیت و دو عیب دارد

مزیت های درخواست اجراییه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی:

۱-در اقدام قانونی از طریق اجرائیه اداره اجرای اسناد رسمی ، در ابتدا لازم نیست هزینه دادرسی سه و نیم درصدی دادگستری پرداخت شود و هزینه اجرا پنج درصد (نیم عشر) در انتها و از اموال بدهکار پرداخت می شود .

۲- پس از طی مراحل اداری ابتدایی ، اجرائیه فورا صادر می شود و نیاز نیست منتظر رسیدگی دو مرحله قضایی و صدور حکم قطعی بمانید.

۳-واحد اجرای احکام ، صرفا بعد از صدور حکم قطعی و به درخواست کسی که حکم قطعی به نفعش صادر شده است، میتواند قرار ممنوع الخروجی صادر کند .در این حالت تا زمان صدور رای قطعی مدت طولانی زمان می برد ، درحالیکه اداره اجرا میتواند فوری صادرکننده چک را ممنوع الخروج کند.

معایب  درخواست اجراییه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی:

۱- درصورتیکه شخص بدهکار اموالی نداشته باشد ، نهایتا جلب و بازداشت نمی شود چرا که جلب کردن ، دستوری با ماهیت قضایی است و دادگاه باید این دستور را بدهد و خارج از صلاحیت اداره اجرا اداره ثبت اسناد هست.

۲-مطالبه خسارت تاخیر تادیه از طریق این مسیر قابل مطالبه نیست و فقط مبلغ اصل چک، از اموال بدهکار برداشته می شود . البته دارنده چک میتواند برای خسارت تاخیر تادیه جداگانه از طریق روش سوم که به آن میپردازیم  اقدام کند.

۳- اداره اجرای اداره ثبت فقط اموال صادرکننده چک را توقیف و به مزایده می گذارد و در صورتیکه چک ، دارای ضامن و یا ظهر نویس  باشد ، نسبت به آنها در این طریق اقدامی قابل انجام نیست البته می توان به صورت جداگانه در مورد ضامن و یا ظهرنویس به دادگاه مراجعه کرد.

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است