خانه » مقالات حقوقی » پرونده طلاق و فرجام خواهي در ديوان عالي كشور

پرونده طلاق و فرجام خواهي در ديوان عالي كشور

فرجام خواهی حکم طلاق
آیا سوال شما در خصوص فرجام خواهی حکم طلاق است؟ آیا مراحل حقوقی فرجام خواهی حکم طلاق را در دستگاه های قضایی می دانید؟ آیا در خصوص چگونگی دادخواست فرجام خواهی حکم طلاق اطلاعاتی دارید؟ آیا می دانید مهلت قانونی جهت فرجام خواهی حکم طلاق چقدر است؟ آیا شما به وکیل متخصص در فرجام خواهی حکم طلاق نیاز دارید؟ مرجع رسیدگی به فرجام خواهی از حکم طلاق کجاست؟ تجدیدنظر خواهی از حکم طلاق تابع چه شرایطی است؟ مزایای استفاده از وکیل خانواده در فرجام خواهی از حکم طلاق چیست؟ در مقاله پیش رو که توسط مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان برای شما عزیزان به رشته تحریر در آمده است، سعی بر آن شده است که شرایط درخواست فرجام خواهی حکم طلاق در نظام حقوقی ایران مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و پاسخ سوالات شما عزیزان به صورت کامل شرح داده شود.
دادخواست فرجام خواهی از حکم طلاق
دادخواست فرجام خواهی حکم طلاق، یک روش شکایت از حکم طلاق می باشد و از آنجایی که مرجع رسیدگی به رای مورد فرجام دیوان عالی کشور است، دعوی مجددا مورد بررسی ماهوی قرار نمی گیرد و با فرجام خواهی، حکم مجددی که جایگزین حکم قبلی شود صادر نمی گردد. بنابراین فرجام خواهی حکم طلاق نه عدولی است و نه تصحیحی بلکه تنها رای صادره شده از دادگاه بدوی یا تجدید نظر از این جهت مورد بررسی قرار خواهد گرفت که مطابق قوانین و موازین شرعی می باشد یا خیر. بنابراین دیوان عالی کشور یا رای را به همان شکلی که صادر شده مطابق قانون تشخیص و آن را ابرام یا تایید می نماید، یا رای را برخلاف موازین شرعی تشخیص می دهد و آن را نقض می نماید.
در خصوص آراء قابل فرجام خواهی، مطابق قانون آیین دادرسی مدنی اصل بر قطعیت احکام صادره از دادگاه بدوی و تجدید نظر است مگر، آراء دادگاه بدوی در صورتی که به علت عدم درخواست تجدید نظر قطعیت یافته است در موارد زیر:
احکامی که خواسته آن بیش از مبلغ 20 میلیون ریال باشد.
احکام راجع به اصل نکاح و فسخ آن، طلاق، نسب، حجر، وقف، ثلث، حبس و تولیت.
نکته مهم آن که شرط عدم درخواست تجدید نظر که در سطر بالا مطرح شد، در خصوص احکام راجع به اصل نکاح و فسخ آن، طلاق، نسب، حجر و وقف جاری نمی باشد.
قرارهای زیر نیز قابل فرجام خواهی است مشروط بر اینکه اصل حکم راجع به آنها قابل رسیدگی فرجامی باشد:
قرار ابطال یا رد دادخواست که از دادگاه صادر شده باشد.
قرار سقوط دعوا یا عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا
و آراء دادگاه تجدید نظر در موارد زیر قابل فرجام خواهی است :
احکام راجع به اصل نکاح و فسخ آن، طلاق، نسب، حجر و وقف
و قرارهایی ذیل مشروط به اینکه اصل حکم راجع به آنها قابل رسیدگی فرجامی باشد:
قرار ابطال یا رد دادخواست که از دادگاه تجدید نظر صادر شده باشد
قرار سقوط دعوا یا عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا
همچنین مطابق قانون آیین دادرسی مدنی در شرایط زیر احکام حتی اگر مشمول بند های فوق باشند قابل فرجام نخواهند بود:
آرای دادگاه مستند به اقرار یا سوگند قاطع دعوا یا نظریه کارشناس یا کارشناسانی که طرفین کتبا نظر آنها را قاطع دعوا شناخته باشند
در صورتی که طرفین حق فرجام‌خواهی خود را ساقط کرده باشند
احکامی که به موجب قوانین خاص غیرقابل فرجام‌خواهی باشند
احکام راجع به متفرعات دعوایی که حکم راجع به اصل آن غیر قابل فرجام خواهی است
فرجام خواهی در حکم طلاق
بنا به اهمیت موضوع طلاق در نظر شارع و همچنین مطابق نظر دیوان عالی کشور، رسیدگی به دعاوی مربوط به طلاق نیاز به رسیدگی و کنترل مضاعف دارد. بنابراین مطابق آنچه که در قانون آیین دادرسی مدنی به طور صریح بیان و احصاء شده است(همان طور که در این مقاله نیز ذکر گردید)، آراء صادره در خصوص طلاق، اصل نکاح و فسخ آن قابل فرجام می باشد. نکته مهم این است که قانون آیین دادرسی مدنی، در خصوص آراء قابل فرجام کلمه ی طلاق را به صورت مطلق بیان کرده است در نتیجه طبق قانون و همچنین نظر شعبه سی ام دیوان عالی کشور در بررسی یکی از پرونده ها و دعاوی مطروحه در این شعبه و در همین باب، چنین استنباط گردید که کلیه ی دعاوی مربوط به طلاق قابل رسیدگی فرجامی می باشند. اما در خصوص اصل نکاح و فسخ آن، همان طور که به صراحت بیان گردیده است، فقط دعاوی اصل نکاح و فسخ آن قابل فرجام می باشد. اکثریت شعبه سی و هشتم دیوان عالی کشور نظری برخلاف این امر را مطرح و معتقد بودند که تنها دعاوی مرب وط به اصل طلاق یعنی وقوع یا عدم وقوع طلاق قابل رسیدگی فرجامی است. اما در نهایت با وجود اختلاف نظر بین این دو شعبه دیوان، این مساله در رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور به شماره ۶۶۶-۱۹/۳/۱۳۸۳ مشخص گردید و نظر شعبه سی ام دیوان که کلیه ی دعاوی مربوط به طلاق قابل رسیدگی فرجامی می باشند، مورد تایید قرار گرفت.
مدارک لازم جهت دادخواست فرجام خواهی
مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی
حکم صادر شده از دادگاه بدوی یا تجدید نظر به همراه دادخواست فرجام خواهی و لایحه ی تنظیمی
سایر مستنداتی که می تواند جهت بررسی حکم و تطابق آن با موازین شرعی، در نظر دیوان عالی کشور تاثیرگذار باشد.
آثار حقوقی فرجام خواهی در طلاق
پس از فرجام خواهی از حکم طلاق، پرونده جهت رسیدگی فرجامی به یکی از شعب دیوان عالی کشور ارجاع می شود. با تعیین عضو ممیز در شعبه دیوان عالی کشور و گزارش عضو ممیز، در صورت رعایت موارد قانونی که خدشه به اصل رای وارد نیاورد، رای فرجام خواسته تایید می شود و در صورت نقض رای فرجام خواسته، پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع می شود. در صورت نقض پرونده در دیوان عالی کشور، اجرای حکم متوقف می شود.

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است